Pihlajalinna Työterveys

Proaktiivinen ja luotettava työterveys­kumppani

Moderni työterveyskumppani tukee liiketoiminnan tavoitteita ja tarjoaa työkaluja esihenkilöille ‒ ”Halutaan toimia ennen kuin tulee tarve”

Yritykset odottavat työterveyskumppanin olevan proaktiivinen ja valmis reagoimaan tilanteisiin nopeastikin.

Ennakoitavuus, nopea reagointikyky, proaktiivisuus. Halutaan toimia ennen kuin tulee tarve”, Pihlajalinnan johtava työterveyslääkäri Mervi Viljamaa luettelee ominaisuuksia, joita asiakasyritykset odottavat modernilla työterveyskumppanilla olevan. Myös Pihlajalinnan kotimaisuus on monelle asiakkaalle tärkeä tekijä.

Viljamaan mukaan työterveyshuoltoa ei kannata ajatella pelkästään lakisääteisenä asiana, vaan toimivalla yhteistyöllä osaavan kumppanin kanssa työterveyshuolto tukee asiakasyrityksen liiketoimintaa.

Tuemme asiakkaan liiketoimintaa esimerkiksi luomalla käytännöt ja selkeät roolit työkykyjohtamiselle sekä etsimällä tapoja tukea työtehtävien sujuvuutta ja parantaa työyhteisön toimintaa.

Pihlajalinna on tarjonnut asiakkailleen räätälöityjä työterveyspalveluita vuodesta 2006 saakka.

Kaikki lähtee siitä, että istumme ensimmäiseksi yhdessä alas ja suunnittelemme yhdessä liiketoiminnan tarpeita palvelevan kokonaisuuden. Seuraamme myös systemaattisesti yhdessä asetettujen tavoitteiden toteutumista. Strategisen tason kumppanuuksissa saavutetaan yleensä myös parhaat tulokset. Meillä on edelleen asiakasyrityksiä, jotka ovat tulleet asiakkaiksemme jo vuonna 2006.

Enemmän ennalta

Viljamaan mukaan yhä useampi yritys haluaa ennaltaehkäistä sairauspoissaoloja ennakoivalla toiminnalla. Pihlajalinna auttaa yrityksiä tarkkailemaan ja ennakoimaan työntekijöiden työkyvyn tasoa esimerkiksi esihenkilöille kehitetyn työkykyjohtamisen työkalun avulla.

Meiltä löytyy myös Mielen huoli -palvelukokonaisuus, jolla pyritään tasaamaan yleisesti Suomessa nousussa olevien mielenterveyspoissaolojen määrää. Lisäksi pystymme tarjoamaan hoitotuloksiltaan vaikuttavaa lääkkeettömän hoidon kokonaisuutta unettomuuteen ainoana Suomessa.

Viljamaan mukaan säännöllinen hyvinvoinnin mittarointi ja digitaaliset työn johtamisen palvelut piirtävät jatkuvaa kuvaa organisaation hyvinvoinnista ja auttavat johtoa puuttumaan ongelmiin tarpeeksi ajoissa. Uusia digityökaluja kehitetään jatkuvasti.

Nopeaa reagointia

Ennakoitavuuden lisäksi yritykset haluavat, että työkykyä alentaviin vaivoihin pystytään reagoimaan nopeasti. Avainasemassa ripeässä reagoinnissa ovat Viljamaan mukaan etäpalvelut ja joustavasti ympäri vuorokauden saatavilla oleminen.

Pihlajalinnan työterveyspalveluihin kuuluu vakiona ympärivuorokautinen hoitajachat, jossa hoitaja on tavoitettavissa joko puhelimella tai chat-keskustelun kautta kellonajasta riippumatta.

Vaikka etäpalveluiden suosion kasvu on ollut seurausta koronasta, uskon, että ne pysyvät voimissaan myös koronan jälkeen. Sekä potilaat että lääkärit ovat huomanneet, että yllättävän moni tilanne hoituu myös etänä.